TRX – Guide til at komme godt i gang

TRX har været noget af det hotteste inden for funktionel træning de senere år, og du kan stadig nå med på bølgen. TRX vandt indpas hos de danske fitnessentusiaster hen over 2010’erne, og i løbet af de sidste par år er både redskaberne og øvelserne udviklet i en sådan grad, at der er noget for enhver smag, krop og behov.

I denne guide giver vi dig en grundig introduktion til TRX træning, så du kan komme godt i gang fra starten. Du lærer om TRX træning på et generelt plan – hvad er det, og hvilke fordele byder denne træningsform på?


Klik her – hvis du vil se et stort udvalg af TRX udstyr inkl. gode priser & tilbud


Derudover ser vi nærmere på det vigtigste TRX udstyr, som du skal bruge for at komme ordentligt i gang. Og sidst, men ikke mindst, zoomer vi ind på nogle grundlæggende men effektive TRX øvelser, som du kan bruge i dit helt eget TRX træningsprogram.

Hvad er TRX træning?

TRX står for Total body Resistance Exercise og er en funktionel træningsform. Det vil sige, at du træner med din egen kropsvægt i modsætning til f.eks. styrketræning på maskiner eller med vægte.

TRX træning består helt basalt af træning af hele kroppen i et sæt remme med håndtag og fodbøjler, som hænger fra loftet, et stativ, fra væggen eller sågar fra et træ ude i baghaven – du bestemmer selv.

Og netop denne mobilitet har været med til at gøre TRX træning så populært; det blev pludselig muligt at træne hele kroppen effektivt og funktionelt overalt og til enhver tid. Du bruger konstant din core muskulatur under et TRX træningspas, da du ganske enkelte ikke kan opretholde balance og styrke i øvelserne uden at være spændt op hele tiden.

TRX træning blev udviklet og udbredt af de amerikanske Navy Seals soldater, da de netop oplevede et behov for at kunne træne med få remedier, samt hvor og hvornår det skulle være.

Hvem kan få gavn af TRX træning?

Træningsformen er god for alle, da man nemt kan indstille remmene i længde og samtidig ændre sin egen hældning med kroppen. På den måde justerer man lynhurtigt intensiteten og sværhedsgraden af sine træningsøvelser.

Uanset hvilken fysisk form du er i, så kan du få glæde af TRX. Helt utrænede nybegyndere kan bruge et udvalg af de ekstremt mange lettere øvelser i starten, mens øvede personer såsom elitesportsudøvere, atleter og de førnævnte Navy Seals soldater kan skrue ekstra meget op for sværhedsgraden og intensiteten og dermed presse sig selv til det yderste – begge dele med nøjagtigt samme træningsudstyr.

TRX træning er også god for alle former for kropsstandarder, så at sige – selv hvis du er i topform kan du med fordel træne med TRX Suspension remme, men øvelserne er faktisk ekstra gode for personer med smerter eller skader, som har behov for genoptræning.

Fordele ved TRX Suspension Training

Der findes en lang række fordele ved TRX træning, men herunder har vi samlet de 5 primære til dig, der stadig mangler argumenter for at gå i gang med den effektive træningsform:

  1. TRX træning forbedrer hele kroppens muskulatur
  2. Du træner både udholdenhed, balance, styrke og fleksibilitet
  3. TRX udstyr er ikke særlig dyrt i forhold til, hvor meget forskelligt andet udstyr du skulle købe for at kunne træne hele kroppen på samme måde
  4. Det er ekstremt nemt og let at komme i gang med TRX træning, da du blot kan montere remmene i stuen, i kælderen eller fra et træ ude i baghaven og gå i gang
  5. Du forbrænder både fedt og opbygger styrke i hele kroppen på én gang, hvormed du opnår en effektiv fedtreducering og muskelopbygning på samme tid

Og lad os så gå videre og se på festens midtpunkt – selve TRX udstyret:

TRX udstyr

Selvom du kan købe oceaner af forskellige TRX redskaber, ekstradele, dimser og forskelligt udstyr på markedet, så er hovedingrediensen det ikoniske sæt bestående af et par TRX remme med håndtag og fodbøjler samt et solidt ophæng – også kaldet mount.

Herunder kan du læse om 3 af de mest populære og nødvendige former for TRX udstyr fra Den Intelligente Krop, som er officiel forhandler af TRX redskaber.

TRX Home 2 Suspension Training kit

Første bud på listen er dette TRX Home 2 Suspension Training kit. Sættet er beregnet til dig, som ønsker det mest basale til at komme i gang med en solid omgang TRX træning hjemme i privaten uden at skulle ofre en mindre formue på det.

TRX Home 2 Suspension Training kit indeholder:

  • TRX Home Suspension Trainer
  • TRX ophæng til døren
  • TRX Suspension Strap
  • TRX Mesh bæretaske
  • TRX plakat
  • 1 års fri adgang til TRX app

Sættet kan holde til en maksimal belastning på 158 kg kropsvægt.

Det kan købes hos DenIntelligenteKrop.dk

TRX Pro (P4) Suspension Training kit

Vi går et trin videre og opgraderer til denne samlede pakke til dig, som vil have det bedste fra starten og ikke vil gå på kompromis med udvalget af tilbehør. TRX Pro (P4) Suspension Training kit kan både bruges i hjemmet eller i dit træningscenter, hvis du er professionel træner og skal introducere klienter for TRX træning.

TRX Pro (P4) Suspension Training kit indeholder:

  • TRX Pro Suspension Trainer
  • TRX begynderguide
  • TRX ophæng til dør
  • TRX Suspension Strap
  • TRX Xtender
  • TRX Unbrako
  • TRX dørskilt
  • TRX armbånd
  • TRX Mesh bæretaske
  • TRX instruktionsvideo med øvelser og gode råd direkte til din PC

Sættet kan holde til en maksimal belastning på 158 kg kropsvægt.

Det kan købes hos DenIntelligenteKrop.dk

TRX Xmount ophæng

Sidste vigtige udstyr vi vil runde er dette TRX Xmount ophæng, som lader dig montere din TRX Trainer ekstra sikkert og solidt fast på væggen eller i loftet. Der medfølger nødvendige skruer til ordentlig montering.

Det x-formede design gør det tilmed muligt at bruge to TRX Trainers på én gang, så i kan være to om at træne samtidig, eller således at du kan bruge to Trainers til endnu hurtigere variation af længde til de enkelte øvelser.

TRX Xmount ophæng indeholder:

  • Xmount ophæng til loft eller væg
  • Skruer til træ ekskl. rawplugs

Det kan købes hos DenIntelligenteKrop.dk

TRX øvelser og træningsprogram

Der findes mange gode træningsprogrammer til dig, der er ny til TRX øvelser. For at komme nogenlunde overskueligt i gang har vi samlet 7 enkle men effektive øvelser til dig, som du kan træne 2-3 gange om ugen afhængig af dit behov, samt hvor meget andet træning du udfører.

Du kan med fordel gennemføre hele sættet 3 gange med ca. 30 sekunders pause mellem hver øvelse. De 7 øvelser er som følger:

  1. Biceps curl – Træner dine skuldre, biceps og ryg
  2. Squat jump – Træner dine ben, baller og generelle kondition
  3. Low row – Træner dine arme, ryg og skuldre
  4. Side to side-jump – Træner dine ben, baller og kondition
  5. Crunches with twist – Træner dine mavemuskler
  6. Hamstringlift med benåbning – Træner dine baller, lægge og lår
  7. Stomach roll – Træner dine mavemuskler, arme og skuldre

Du kan se udførlige guides til hver øvelse i bunden af denne artikel eller søge efter øvelsernes navne på f.eks. YouTube.

DEL

INGEN KOMMENTARER

SKRIV EN KOMMENTAR