Lær at mærke efter

Annonce: Er du i tvivl om du skal tage det nye job? Om du skal starte på en uddannelse, eller hvad du egentlig skal ønske dig til jul?

Du er ikke den eneste, hver dag skal vi faktisk træffe mange valg, og det i en verden der bliver mere og mere fyldt med valgmuligheder. Det kan både give stress og for nogle endda angst.

Derfor bør du lære at mærke efter, og lytte til din krop. Hvad end det drejer sig om store ting som et jobskifte, eller helt simple ting som hvad der skal serveres til aftensmad. Men hvordan gør man lige det?

Hvorfor er det svært?

Lige fra barns ben lærer vi at vi helst skal passe ind. Vi må ikke skeje for meget ud når der er andre mennesker til stede, vi skal spise op, og vi skal passe skolen, vi skal stå tidligt op, og vi skal passe vores sengetid.

Det er også alt sammen meget godt, men det har ikke så meget at gøre med at lytte til kroppens egne signaler.

Når vi bliver ældre og kommer på arbejdsmarkedet fortsætter vi med at tilsidesætte vores egne behov, og får vi børn bliver det sjældent bedre.

Vi skal helst være online, tilgængelige og på hele tiden så vi er klar til at være noget for andre, og i farten glemmer vi os selv, og derfor aflærer vi at lytte til kroppens signaler 

Hvordan kommer jeg til at mærke mig selv?

Mange ender desværre med at blive stressede eller deprimerede inden de stiller sig selv dette spørgsmål, men det er heldigvis også noget der kan forebygges, det er nemlig aldrig for sent, eller for tidligt, at begynde at lære at mærke sig selv.

Når du mærker dig selv, så bliver alle valg også meget nemmere, for inderst inde ved du nemlig godt hvad du vil.

Ting du kan gøre

For at blive bedre til at mærke dig selv er der mange ting du kan gøre.

Bl.a. kan du drage stor nytte af professionel hjælp f.eks. i form af kropsterapi, hvor du lærer at slukke for hovedet og komme lidt ned i kroppen, men derudover kan du også: 

 

  • Sætte tempoet ned
  • Lave vejrtrækningsøvelser
  • Opfylde din krops basale behov for mad, vand og søvn
  • Sørge for at komme ud i naturen
  • Give dig selv alenetid og ro

 

Ovenstående punkter er selvfølgelig bare forslag, for nogle virker meditation bedre end f.eks. motion gør, snak evt. med en professionel behandler om hvad der virker bedst for dig. 

 

DEL

INGEN KOMMENTARER

SKRIV EN KOMMENTAR