Åhh nej, jeg kan ikke passe de smukke kjoler

Vi kender det alle sammen, vi har enten været en smule for optimistiske, da vi bestilte kjolerne, eller de havde dem kun lige i nummeret mindre end vi egentlig normalt bruger. Heldigvis er der råd for hvordan du nemt og sikkert cutter dig til en par kilo mindre så du kan passe de smukke kjoler.

Hvad betyder det at cutte?

Det er for de fleste nok et lidt underligt udtryk. Bevæger man sig dog meget i fitnesskredse vil mange opdage, at de tit dukker op frem mod sommeren. Det er nemlig her man gerne vil stå skarpt som et spyd når man skal ligge på stranden. Betydningen er egentlig meget simpel, man har en kostplan som skærer, altså cutter, kalorier af ens vedligeholdelses indtag.

Et konkret eksempel:
En mand på 35, der vejer omkring 100kg og træner 3 gange om ugen må få 3000 kalorier om dagen, for at holde den nuværende vægt, vil han så gerne tabe sig ca. ½kg om ugen så skal han skære 500 kalorier væk.

Logikken er altså, at hvis man indtager færre kalorier end man skal, for at holde sin nuværende vægt, ja så må man tabe sig. Alt efter hvor mange kalorier man skærer, desto hurtigere kan man tabe sig.

Kostplanerne ligger alle vegne på nettet i dag, du kan fx finde en her hos bodylab, hvor der også er en beregning til hvor mange kalorier du præcist må indtag og samtidigt tabe dig.

Hvad sker der med kroppen?

Det er et interessant spørgsmål, og det korte svar er: at man taber sig. Det lidt længere svar er, at når man indtager færre kalorier end man har brug for, så begynder kroppen at forbrænde fedt depoter. I starten vil nogen opleve at de ret hurtigt taber 2-3, måske endda 4 kg, og herefter falder det lidt til ro og begynder at følge planen på fx ½ kg om ugen.

En del andre mennesker oplever at de får et energiboost når de cutter. Det skyldes til dels, at forbrændingen af fedtet holder kroppen i gang, men også at du sandsynligvis spiser sundere end du plejer, og derfor får mere energi.

Der er desværre også en del der oplever besvær med søvnen, oftest handler det om at falde i søvn sent om aftenen, det findes der forskellige muligheder for at modvirke. Nogen har succes med at øge mængden af fedt i kosten, imens andre må indtage en smule kulhydrater lige inden sengetid. Personligt har jeg stor succes med et glas vin eller et stykke chokolade. Husk at de 2 sidste dele indeholder en del kalorier, og derfor bør regnes med i det daglige kalorie indtag.

DEL

INGEN KOMMENTARER

SKRIV EN KOMMENTAR